Saturday, January 16, 2010

Assalamualaikum w.b.t..

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang..

Bersyukur kepada Allah S.W.T kerana limpah rahmat dan kasih sayangNya aku masih diberi peluang untuk bernafas lagi dan meneruskan kehidupan harian..kehidupan sebagai seorang hamba sperti hari2 yg lain dgn kurniaan anugerahNya yg tak ternilai iaitu Islam&Iman..
"ya Allah,masukkanlah aku dlm g0longan yg slalu brsyukur kpdMu.."

hari ni hari sabtu..aku pergi s0lat berjemaah sprti biasa..suasana sbuh sgguh sejuk..sgar rasanya mata yg sblum ni masih mngntuk..tp perjalananku ketika hendak ke masjid subuh td sunyi..selalunya de bdk2 sk0lah yg sedang menunggu bas,dan berbasikal ke sk0lah..tp hari ni mungkin mereka sdg nynyak tidur..ye r,qadha r katakan..kalau time sk0la kena bgn awai..dan prkara ini,aku pun prnah mngalaminya..teringat pula masa mula2 bersk0la sesi pagi..
time 2 sk0la rndh..bgn awai pagi,siap2 pastu tnggu bas kt dpn umh..masa tu sbuh jgn ckp la..slalu sgt miss(xpnh xmiss)..ish3..bas smpi,kteowg(aku dan abgku) naik..suasana dlm bas snyi je..biasa r,awai pagi..msing2 masih diselubungi rasa mngantuk..tg0k rmai yg smbung tido blik..aku pun yg msih mamai2 pun turut serta smbung tido blik..hehe..time blik,berbeza dgn paginya..riuh rndah dlm bas smpai pmndu bas(mak cik t0n n her fmily) pnin tg0k kami..haha..

dan mcm2 lagi krenah smasa di alam persekolahan yg kdg2 dtg bermain di fikiran..
subuh td,bilangan jemaah yg dtg smakin meningkat..kalau dulu dlm 1 saf je..skrg da smpai 2 saf..alhamdulillah..moga2 lebih ramai lagi yg timbul kesedaran dlm diri akan pentingnya solat berjemaah..bkn s0lt jumaat je..s0lat2 yg lain pun kena jaga juga..
moga2 juga aku tergolong dlm golongan yg istiqamah beribadat kpdNya..

lps s0lat sbuh,aku bercdg nk tido blik..tp aku ketepikan niat utk tido.."nnti2 pun bleh tido,"pujuk hatiku..dan aku terus mngisi pagiku dgn zkir2 mthurat dan memohon ampun dariNya atas kslahan2 yg prnah aku lakukan..trlalu byk rasanya d0sa yg aku lakukan..xterkira..nmun "pengampunan Allah lebih besar dari dosamu" h.r ath thabrani dan al-baihaqi..m0ga Allah mengampunkan d0sa2ku dan d0sa sluruh hambaNya..

stlah slesai mmbaca al-mthurat,mak aku mnyuruh aku utk mmbeli srapan..aku ke gerai yg berdkatn dgn umh spupu aku..aku msih igt,wktu kcik2 dlu gerai ni la yg slalu aku knjung..mgkin disebabkan mulut mkcik yg pndai berceloteh 2 yg menarik perhatian..hehe..dan kali ni,aku pergi ke gerainya lagi..tp stlah brtahun-tahun lamanya xpergi..dlm 5 thn cmtu..aku tg0k mkcik 2 msih sperti dlu..aku pun order r mcm biasa.."assalamualaikum..mkcik,bagi nasi lemak 5 bngkus dgn kripap rm3 ye.."
mkcik tu p0n bgkus r smbil smbang2 dgn kwnnya..stlah lama aku kt situ..tiba2 je dye tnya.."kamu ni ank yati kn?.yg kcik2 dlu slalu dtg sni.."
aku pun mngiyakan r smbil tersnyum2..haha..dan kami pun start r smbang..
xtau r..aku rasa sonok sgt masa 2..dan aku sedar yg aku harus mnjaga hbungan aku dgn knlan ibubapaku dan sedara2..kerana itu merupakan 1 tggungjwb seorg ank..
i.allah,akn aku laksanakan segala tggungjwb aku sbg ank,pljar,suami(blm lagi..haha)..dan hmbaNya dgn sbaik mgkin..=)

"ya Allah,permudahkanlah segala urusanku baik di dunia mahupun di akhirat kelak..dan ampunkan segala dosa dan ksilapan ku dlm mnjalani khidupan"
"perkenankan d0aku ya Allah"..amin...

No comments:

Post a Comment